fredag 20. februar 2009

litt over en uke i paradis!

vel, tiden flyr her pa Bali! Na har skolen begynt, vi ma opp til kvart over ni, og skole til halv tolv, tolv. Sa blir det lunsj, sa er det bading, shopping og avslapping, kanskje lekser om man virkelig skal vere flinke. sa er det middag, sa er det tur ut. Ut og feste, ut og spise med gjengen, eller bare ut og titte pa livet i de balinesiske gatene. For tro meg, her er det mye a se. I dag var det begravelse, eller antagelig en kremasjon. Det vi sa av det, var en stor folkemengde som gikk oppover gaten vi bor i, berende pa en kiste. Og sammen med all lyden fra folkemenden, var det ogsa hoy musikk. noe annerledes enn den begravelsen vi er vandt til. Vi har ogsa den gleden av a se indonesere pa scootere her. Her er det normalt med hele familien pa tur, pa en scooter. Hjelm er fremmed, eller dersom de bruker hjelm, er det alltid faren eller moren med hjelm. aldri barna, hunden eller hva annet som de matte ha med. Og scooterne er ikke storre enn de hjemme i Norge, sa hvordan de far det til vet ikke jeg. ellers er trafikken vill her. Ma man over gaten, ma man bare ta sats og lope. Finnes overgangsfelt, men tror ikke de vet helt betydningen. Na er jeg litt i tvil om jeg har fortalt om dyrene vare pa rommet. Det startet med et besok av en edderkopp rett over dusjen, mens selvfolgelig jeg dusjet! Og alle som kjenner meg vet min angst for nettopp dette dyret. dagen etter dusjet Karin, da sa ho en firfisle. Greit nok, de er sote. men vil ikke ha den med i dusjen direkte. Men dette kan ikke sammenlignes med det neste som dukket opp. Igjen, min flaks som dro meg inn pa badet. Skulle vaske meg pa hendene, men tok et rask blikk i sminka mi. Der var det en STOR BRUN KAKKERLAKK! Jeg trodde jeg skulle do. tror egentlig fortsatt jeg lever litt i sjokk, men det har kanskje noe med at dette ikke var siste gang vi skulle se ett av disse ekleste monstrene noensinne lagd. Dagen etter var det pa ny, enda en, men denne halvdod. Tro jeg elsket a se den bli pinet til siste stund! ;) Men etter det har vi vert utrolig flinke pa a spraye myggspray for hver gang vi forlater leiligheten, og alt vi har sett na er dode, relativt sma biller, og noe mygg! men na klager jeg ikke lengre over dette! Tviler ikke pa at de fleste som leser dette tenker:ja, dette har nok christina veldig godt av. og ja, skal ikke nekte for det! Men INGEN har godt av a se en kakkerlakk pa sapass tett hold!

Utenom alle dyrene har vi faktisk hatt annet a gjore. i helgen var det stralende ver, og pa sondag ble det tur pa strand, som var absolutt noe av det nydeligste, og sa ble det tur til et tempel med masse aper, og vi sa ogsa pa en dans som varte i 40 min. utrolig nok, selvom det regnet syns jeg det var en morsom opplevelse. Men veret var ekstremt bra pa stranden, og det var jo det viktigste! men ingenting slar bilene, det var gamle VW cabriolet som vi ranet rundt med alle 85 studentene. Hvilken opplevelse! Dette er nok noe av det jeg kommer til a huske mest fra hele oppholdet her, for det var sa moro og kjore rundt i en bil pa denne maten. Pa onsdag tok jeg steget, og gjorde et av mine livsmal, nettopp hoppe istrikk! Det var virkelig verdt all nervositet, all venting og all svetting, for dette matte jo selvfolgelig vere en av de varmeste dagene til na. hvor jeg matte sta 50 meter over havet og vente, og vente, og vente. For selvfolgelig matte jeg vere til sist. Men jeg og May Helen skulle begge hoppe to hopp hver, og det siste var ubeskrivelig moro! Lop ut og hoppet ut over bassenget. Tror det sa ganske bra ut ogsa;)
Na skal vi ut til Kuta, pa Hard Rock og spise og ta en drink eller to. Sa skal vi senere, i natt, tilbake til der vi hoppet strikk og sa skal noen av de som ikke turde sist fa muligheten igjen! I morgen reiser vi tidlig til Lovina, helt nord pa bali for a klatre i masse morsomme ting og henge i sanne ting. vet egentlig ikke helt hva vi skal, men virker moro! etter det skal vi legge oss inn pa hotell og pa sondag skal vi pa delfinsafari, delfinshow og evt. bade med delfiner. Ser fram til en ekstremt morsom helg med nesten alle sammen! Ble et langt, og sikkert noe uinteressant innlegg, men her far dere iallfall et innblikk i min verden, i MITT LILLE PARADIS!:)
Savner dere hjemme, og onsker sara, min nydelige sara, en god tur til Zanzibar og haper ho far et drommeopphold!

1 kommentar:

  1. Hei Christina! gøy at du har blogg, her må vi jo følge litt med:)Kos deg med sol, varme og kakkerlakker;o) klem fra oss på sørlandet!

    SvarSlett